Bogor

24 augustus 2013 - Bandung, Indonesië

Vanmorgen zijn we om half acht vertrokken vanaf het hotel om het nieuwe stadsgedeelte van Jakarta te bekijken en de botanische tuin van Bogor.

Om zes uur werden we gewekt door de receptie, maar dat was helemaal niet nodig. Guus was zoals gewoonlijk voor zessen al gewassen en geschoren en in de kleren. Bij mij duurt dat altijd wat langer (vooral het scheren).

De stadstour ging o.a. via de Rijswijkweg naar het presidentiele gedeelte van Jakarta. Veel hoge kantoorgebouwen en grote firma's. Een grote weg daar wordt op zondagmorgen afgesloten, zodat iedereen daar kan fietsen en wandelen. Het verkeer is overal chaotisch. Je moet hier minstens 1 les nemen en dan moet je laten zien wat je kunt en dan krijg je na drie maanden je rijbewijs. Je kunt er ook een kopen, dan heb je hem binnen veertien dagen. Vanaf 17 jaar mogen ze hier autorijden. Maar de meeste mensen verplaatsen zich hier op een scootertje. Zo'n scootertje kost hier ongeveer 800 euro, de mensen moeten tien procent aanbetalen en de rest mogen ze in vijf jaar betalen.

Bij het paleis van de president mochten we tien minuten uit de bus om foto's te maken. Langer mag je je daar niet ophouden met een groep mensen, omdat ze bang zijn voor rellen. We hebben maar enkele foto's kunnen maken van Jakarta vanmorgen, omdat ineens onze batterij van het fototoestel leeg was. Waarschijnlijk hebben wij de stekker er 's nachts niet goed in gehad. Gelukkig heeft een medereisgenote enkele foto's van ons willen maken, die ze ons na de vakantie toestuurt.

In de botanische hebben we een rondleiding gehad van Donnie, de tuingids. Hij heeft ons door de tuin geleid en ons talloze planten en bomen getoont onder vermelding van de bijbehorende latijnse namen. Die zijn we allemaal alweer vergeten. Er waren volgens Donnie verschillende vruchten c.q. zaken die goed waren voor de potentie van de man. Gelukkig was er ook een soort die goed was voor vrouwen. Guus en ik vonden het zeer leuk en Guus was onder de indruk van het feit dat zijn vader hier waarschijnlijk vroeger ook vast wel eens is geweest. De vader van Guus is in Bogor, toen Buitenzorg, geboren. Het was wel erg warm en daar waar we konden gingen we zeker in de schaduw staan. We hebben manou gezien en merbau en vele mooie bloemen.

Na 1,5 uur wandelen gingen we de lunch gebruiken in een restaurant tegenover het park. De hele tafel werd volgezet met de heerlijkste lekkernijen, nasi, bami, groenten, vlees, kip, kroepoek. Soep vooraf en koffie na. Je kunt het bijna geen lunch meer noemen.

Daarna gingen we richting Bandung. Een rit van 3,5 uur. Je kijkt je ogen uit onderweg. Het verkeer op de snelweg gaat ook geweldig. De reisleidster vertelde ons dat er veel getoeterd werd, omdat als er een botsing gebeurd, diegene die niet getoeterd heeft schuld heeft. De mensen zijn hier overigens niet verzekerd, dus men kijkt wel heel goed uit om geen ongeluk te krijgen.

Ook in Bandung veel brommertjes. Je vraagt je af hoe dat allemaal goed kan gaan. Met drie mensen op een brommertje of met kleine kinderen is geen uitzondering. Ook langs de snelweg zie je kleine kinderen lopen.

We hebben een prachtige hotelkamer met groot balkon met uitzicht over Bandung. Bandung by night met al die lichtjes is schitterend om te zien. We hebben net heerlijk gegeten in het restaurant. De tas voor morgen is al gepakt.

Morgen gaan we naar een vulkaan en naar de warmwaterbronnen van Ciater. 's Middags zijn we vrij, kunnen we lekker zwemmen in het zwembad van het hotel.

Morgenavond gaan onze koffers als richting yokjakarta met de bus. Wij gaan maandag met de trein. Morgen dus geen verhaal, dat wordt een dubbel verhaal maandagavond. Tot nu toe vinden we het prachtig. Ik zal nog even die paar foto's die we vanmorgen hebben kunnen maken toevoegen en zeg dus tot maandagavond.